Katamaran, birbirine bağlanmış iki tekneden oluşan ve gezi denizciliğinde kullanılan deniz taşıtı; tek gövdeliler
ise, suyu yararken çok fazla su kütlesi ile mücadele ettiği için
zorlanırlar ve katamaranlara nazaran çok fazla güç harcarlar. Katamaranların kiralanması için de oldukça iyi hizmet veren yerler vardır.
Ayrıca katamaranın iki gövde arasındaki su, giderken kaldırıcı bir
etki yaratır ve hava yastığı üzerinde gider gibi bir etki sağlar. Dalganın tekneye çarpan şok etkisini azaltır ve rahat
bir gidiş sağlar.
Derin V-açılı tek gövdeli teknelerde bile giderken iki yana itilen
su kütlesi tekne genişliği kadardır. Oysa katamaranlarda, giderken yana
itilen su kütlesi, tekne gövde genişliğinin sadece üçte biri kadardır.
Teknelerde yakıt tüketimi, teknenin suya giren boyu ve eni ile direkt
bağlantılıdır. Eni dar boyu çok uzun bir tekne çok az bir güçle gider,
dolayısı ile az yakıt harcar. Aynı şekilde çok geniş enli ve boyu kısa
bir tekne, aynen yüzen bir şat gibi, ancak çok kuvvetli bir romokör
tarafından büyük kuvvet ile çekilir ve çok yakıt harcar.
Tüm kürekli
yarış kayıkları, fıtalar, dar ve uzun gövde esasına dayanır. İdeal, ve
en az kuvvetle giden tekne bu tarzdır. Ancak tekne bu incelikte olunca
yük ve yolcu taşıyamıyacağı için katamaran tekneler düşünülmüş, çok dar
bir en ile fazla miktarda yük taşıma olanağı sağlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder